מפוח אוויר

בלא מעט מפעלים תעשייתיים, גדולים וקטנים וכן בלא מעט בתים פרטיים, נמצאים מפוחים בסדרי גודל שונים. מפוחים אלו מטרתם לאפשר זרימת אוויר, כניסה ויציאה שלהם, ותחלופת אוויר בחדרים השונים.
כפי שנוכל לראות בהמשך המאמר, יש למפוח תפקיד מאוד חשוב, הן לנוחיות שלנו, בריאותינו וכן לתפקוד המכשירים השונים שנמצאים במקום.

לפני שנסביר על עבודת המפוח, השימושים והתועלות שלהם, חשוב להסביר שכמעט בכל מכשיר חשמלי אנחנו נמצא סוג של מפוח אוויר. תפקידו לאפשר חדירה ויציאה של אוויר, אשר שומר שהמכשיר לא יתחמם מצד אחד ומצד שני לא יתמלא באבק ולכלוך. אם תסתכלו לרגע על המחשב בו אתם קוראים מאמר זה, תוכלו לראות שגם בו יש מאוורר, דומה למפוח, שמטרתו לצנן את המכשיר, באמצעות הכנסה והוצאה של אוויר. אם המפוח לא עובד, אז המכשיר מתחמם ובשלב מסוים יפסיק לעבוד. זה מה שקורה אגב כשהוא מתמלא אבק ושערות ולא מסתובב.

היכן מתקינים מפוחים וכיצד יש לטפל בהם

כפי שציינו, אנחנו יכולים למצוא מפוחים הן בבתים פרטיים, בעיקר בשירותים ובמטבח, והן במפעלים בסדרי גודל שונים. הסיבה שנהוג להתקין מפוח ביתי במטבח ובשירותים היא, ששם הריחות מאוד חזקים, ויש צורך שהם יצאו ושהאוויר יתחלף. מפוח שלא עובד בשני החדרים הנ"ל, עלול לגרום לכך שהריחות יישארו, ויצרו מחנק ותחושה לא נעימה. זה נכון במיוחד אם אין חלונות או מרפסת,ממנו יכול להיכנס אוויר נקי או לצאת אוויר מקומי.

את המפוח יש להתקין באופן ישיר מהחדר, דרך צינור יציאה אל החוץ. אופי ההדלקה שלו צריך להיות כזה שברגע שנכנסים לחדר הוא נדלק או על מנת לחסוך בשימוש, ניתן לחבר את מתג ההדלקה שלו למתג האור, וכך בכל פעם כשמדליקים את האור, הוא יידלק גם.

על מנת שהמפוח יעבוד באופן תקין כל העת, יש לנקות אותו לעיתים תכופות מאבק ולכלוך אחר, ולוודא שהוא מסתובב כראוי. במידת הצורך מומלץ לשמן את הבסיס שלו, כך שהוא יחליק בקלות ויסתובב טוב יותר.

דגמים של מפוחים

למעשה השינוי האמיתי בין הדגמים, הוא בעיקר בגודל שלהם. זה אך טבעי, שבמפעל תעשייתי מפוחים יהיו גדולים יותר, ויאפשרו סיבובים רחבים יותר, על מנת שיוכלו להוציא יותר אוויר. בבית נשתמש במפוח קטן, בצורת מאוורר שיכול לצאת מהקיר, או מפוח גג שיוצא מן התקרה. מדובר במפוח חסכוני, אמין, מתאים לסילוק חום, ומותאם הן לסוגי גגות שונים. אנחנו יכולים למצוא מפוחים חשמליים, עם תרמוסטט, כולל מפסק ביטחון, הפועל באופן אוטומטי.


מבחינת מפוחים תעשייתיים, אזי שמדובר במפוחים חשמליים בגדלים שונים, עם הגנה אלקטרונית, מותאמים ליישום עליו הם עובדים, מתאים למתחים שונים, ומתאים למגוון צרכים, כולל קירור ואיזון טמפרטורות על פי צורך.